06.04.2017

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä tiedottaa: Onko sinulla kysyttävää ikäihmisten palveluista? Asiakasohjaus Siiri auttaa ja vastaa kysymyksiin

Entisen Oivan, Aavan ja Lahden palvelu- ja asiakasohjaukset on yhdistetty Asiakasohjaus Siiriksi. Asikkalan, Hartolan, Hollolan, Iitin, Kärkölän, Lahden, Myrskylän, Nastolan, Orimattilan, Padasjoen ja Pukkilan ikäihmisten palveluneuvonta ja -ohjaus on nyt keskitetty yhteen paikkaan ja puhelinnumeroon. Siiriin on keskitetty myös alueen yksityisten palveluntuottajien neuvonta, ohjaus ja valvonta.

Siiriin voi aina ottaa yhteyttä niin asiakas itse kuin läheinen tai kuka tahansa kuntalainen, kun häntä mietityttää ikääntyneen asiakkaan arjessa selviytyminen. Jokainen kuntalainen saa tasalaatuisen palveluneuvonnan ja ohjauksen.

Matalan kynnyksen palvelupisteeseen voi poiketa vaikkapa kahvikupposelle. Asiakasohjauksen tulosaluejohtaja Corinne Soini toivottaa kaikki asiakkaat rohkeasti peremmälle Siiriin. Siiri sijaitsee Lahdessa Vapaudenkatu 23 B:ssä, Saimaankadun ja Vapaudenkadun kulmassa.

-Pidämme niin matalaa kynnystä kuin vaan olla voi. Asiaakaan ei aina tarvitse olla, voi tulla kahvikupposelle, tutustumaan erilaisiin turvallisuutta lisääviin välineisiin tai hakemaan esitteitä, Soini valaisee.

Puhelinpalvelua klo 9-15

Puhelinpalvelu on keskitetty numeroon 03 – 818 5555, johon vastataan arkisin klo 9 – 15.

- Yhden numeron kautta saa nyt kaiken tarvitsemansa tiedon joko omaan tai läheisen kotipalveluun ja kotona asumisen tukeen liittyen. Tämä on todella odotettu ja toivottu parannus. Kehitämme palvelua yhä edelleen asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden mukaan, kertoo Soini.

Huhtikuun aikana Siiri järjestää tapahtumia joka kunnassa.

- Tapahtumissa voit tulla tutustumaan työntekijöihin ja kertomaan, mitä odotat ja toivot ikääntyneiden palveluilta. Kiertueaikataulut päivitetään lähiaikoina yhtymän nettisivuille.

Siirissä asiakkaita palvelemassa ovat PalveluSantran palveluneuvojat, jotka ovat koulutukseltaan vanhustyön korkeakoulututkinnon suorittaneita geronomeja, eli he ovat erikoistuneet ikäihmisten palveluneuvontaan ja erilaisten ratkaisujen löytämiseen nimenomaan ikäihmisille.

Enemmän aikaa asiakkaalle

Kun puhelinneuvonta on keskitetty Siiriin, asiakasohjaajille jää entistä paremmin aikaa keskittyä kotikäynteihin. Käymällä asiakkaan kotona selvitetään ikääntyneen palvelutarve, mielellään yhdessä lähteisten kanssa.

Asiakasohjaaja osaa myös kertoa, mitä mikäkin palvelu käytännössä sisältää. Lisäksi asiakasohjaaja on ikääntyneen tukena, kun palveluja valitaan.

Maksutonta, kattavaa palvelua

Siirin palveluneuvonta ja asiakasohjaajan kotikäynti ovat molemmat luottamuksellista ja maksutonta palvelua.

Suunnitelmissa on, että jatkossa hyvinvointiasemille hankittaisiin kuvapuhelinyhteydet. Niiden avulla asiakkaat ja ammattilaiset voisivat olla yhteydessä toisiinsa ja hoitaa osan asioinnista etänä.  

Siirissä on vielä lisäksi saatavilla tietoa liikunta- ja kulttuuripalveluista sekä järjestötoiminnasta eri kunnissa. 

Kuva: PHHYKY:n kuva-arkisto

Kuvateksti:
Asiakasohjaus Siiri palvelee nyt lähes kaikkien päijäthämäläiskuntien ikäihmisiä Lahden Vapaudenkadulla. Puhelinneuvonta numerossa 03 – 818 5555 palvelee arkisin klo 9-15.

Lisätietoja:
Corinne Soini, asiakasohjauksen tulosaluejohtaja, puh. 050 387 8746

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phhyky.fi

Liitteet

Ajankohtaista

22.06.2017
Tilinpäätös ja toimintakertomus 2016

21.06.2017
Kunnanvirasto on suljettuna 3.7.-30.7.2017

02.06.2017
Lukuvuoden työ- ja loma-ajat 2017-2018

01.06.2017
Urheilukenttä käytettävissä

30.05.2017
Matonpesupaikka auki 4.9. asti

11.05.2017
Myrskylän kunnan ja vesihuoltolaitoksen laskutusosoitteet muuttuvat

08.05.2017
Asiakasohjaus Siiri kiertää kunnissa

13.04.2017
Kuntavaaleissa 2017 valitut valtuutetut ja varajäsenet

06.04.2017
Asiakasohjaus Siiri, ikäihmisten palveluneuvonta ja -ohjaus

05.04.2017
Korjausavustukset ovat siirtyneet kunnilta ARA:lle

17.03.2017
Nuorten kesätyön tukeminen

23.02.2017
Myrskylä-viirejä myynnissä kunnanvirastolla

10.01.2017
Myrskylän kunnan talousarvio 2017

13.05.2016
Myrskylän mainosvideot

20.04.2016
Kuluttajaturvallisuusvalvonta 1.5.2016 alkaen

03.08.2015
Palvelutaksiliikenne haja-asutusalueella

03.06.2015
Tontteja Kirkkojärven rannan läheisyydestä