Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä: Lääkärin asettaman karanteenin ajaksi voi saada asiointiapua

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä: Lääkärin asettaman karanteenin ajaksi voi saada asiointiapua

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä: Lääkärin asettaman karanteenin ajaksi voi saada asiointiapua

Lääkäri voi asettaa tartuntatautilain mukaiseen karanteeniin tai eristykseen potilaan tai asiakkaan, jolla on todettu koronavirustartunta, tai joka on altistunut koronavirukselle. Karanteenin tai eristyksen aikana asiakkaat järjestävät asiointiavun aina itse läheisten tai tuttavien avulla (naapuri, ystävä jne.). Hankintojen kustannusvastuu on pääsääntöisesti asiakkailla itsellään.

Hyvinvointiyhtymä on sopinut yhteistyöstä Suomen Punaisen Ristin kanssa asiointiavun järjestämisestä koronan vuoksi karanteeniin tai eristykseen määrätyille. Karanteeniin tai eristykseen määrätyt voivat hakea asiointiapua silloin, kun muita mahdollisuuksia ei ole käytössä.

Asiointiapu koskee elintarvikkeiden ja lääkkeiden hankintaa. Asiointiapua tarvitseva asiakas voi soittaa suoraan neuvontanumeroihin, joissa selvitetään avun tarve.

Asiointiavun tarpeen arviointi ja tilaukset SPR:ltä hoidetaan keskitetysti virka-aikana:

  • sosiaalihuollon neuvonta- ja ohjauspalvelu Polku, alle 65-vuotiaat, p. 03 819 4850
  • ikääntyneiden palveluneuvonta Siiri, 65-vuotta täyttäneet, p. 044 482 5050
  • virka-ajan ulkopuolella sosiaalipäivystyksen, p. 044 482 8201

Neuvonta tilaa asiointiavun SPR:stä, josta vapaaehtoiset ottavat yhteyttä asiakkaaseen ja sopivat asioinnin järjestämisestä. Myös SPR:n asiointiavussa asiakkailla on ensisijainen vastuu ostosten kustannuksista. Varattomia henkilöitä voidaan tukea hankinnoissa.