Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän Päivystysapu-numero 116117 on ollut ruuhkautunut ja kärsinyt takaisinsoittopalvelun teknisistä häiriöistä. Aiemmasta ohjeistuksesta poiketen palveluun tulee soittaa uudestaan, ellei takaisinsoittoa tule viiden tunnin kuluessa.
Palvelun tuottaja DNA on selvittänyt häiriön syytä. Häiriön vuoksi osa soitoista on jäänyt tallentumatta takaisinsoittopalveluun. Toisaalta osalle soittajista on häiriön vuoksi soitettu kahdesti.
DNA on nollannut palvelun kertaalleen, mutta se ei ole poistanut ongelmaa. Ratkaisua etsitään edelleen.
– Seuraamme järjestelmän toimintaa yhdessä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän kanssa, jotta puhelut pystytään hoitamaan mahdollisimman tehokkaasti ja vaatimusten mukaisesti, sanoo johtaja Janne Hankaankorpi DNA:lta.
Jos takaisinsoittoa ei tule viiden tunnin kuluessa, soittajan tulee ottaa uudestaan yhteyttä Päivystysavun numeroon 116117.
Päivystysavun puhelimeen on avattu koronalinja
Päivystysavun numeroon 116117 on avattu oma linja koronaoireista soittaville. Näin saadaan tehostettua palvelun toimintaa. Jatkossa Päivystysavun numeroon soittava valitsee, liittyykö puhelu koronavirukseen vai muuhun päivystysasiaan. Jos asia koskee koronaa, hän valitsee numeron yksi. Muussa asiassa hän jää linjalle ja saa nauhoitetun toimintaohjeen.
Kaikkien, joilla on hengitystieinfektion oireita, on suositeltavaa hakeutua laboratoriotesteihin. Testiin hakeudutaan soittamalla Päivystysavun numeroon 116117.
Lisätietoja:
yhtymän johtajaylilääkäri, terveys- ja sairaanhoitopalveluiden toimialajohtaja Tuomo Nieminen, p. 050 910 5150
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä tarjoaa erikoissairaanhoidon, sosiaali- ja perusterveydenhuollon sekä ympäristöterveydenhuollon palveluja Päijät-Hämeessä. Edistämme alueemme asukkaiden terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä ihmisestä välittäen, yhdessä tehden ja rohkeasti uudistuen.